Horgászat
Reklámlehetőség

MÉDIAPARTNER
Vízpart.ro

PVTV - horgászcsatorna pecásoknak és vadászoknak

REKLÁM
Energofish

Főoldal arrow Rablóhalazás arrow Téli küszködés

Horgászbolt Gyergyószentmiklós

Hírek »

Téli küszködés Nyomtatás E-mail
Írta: Murányi Antal
2008. augusztus 15. péntek 05:59

A legyezõhorgász télen úgy horgászik, hogy legyet köt a szobában... - sokan ehhez tartják magukat, míg a legyes társadalom kisebbik fele a havas napokon is kijár a vízre olykor megsuhogtatni a karcsú legyezõpálcát. Közéjük tartozom. Ha a nap is kegyesen kisüt, és a víz sem hoz jégdarabokat, szinte biztosan beúsztatom legyemet egy hal szájába! Ez a hal rendszerint csak egy kisebb küsz, de ez már lényegtelen részletkérdés. A sikeres legyezés megvalósult!

Szeretem az enyhe teleket... Globális felmelegedés ide vagy oda, a meleget mindig jobban kedvelem, és ha a csikorgó kemény telek elmaradnak, engem nem igazán érdekel, hogy mi miatt... Lám, ilyen a mai ember - nemtörõdöm, lelketlen és csak a mával törõdik! Ez tetszik nekem! A megjelöletlen forrásokból érkezõ sokezer globális felmelegedéses "tudományos meglátás" közül, ha majd az "egybeolvadnak az évszakok" jön be, akkor jön el a szünet nélküli mûlegyezés igazi korszaka! (Csak hogy ellensúlyozzam némileg a borúlátó világvége jövendöléseket...) Várjuk!

Télen is érdemes kijárni a legyes vizekre! - írják majd sokan akkor, de én ezt most még nem tehetem... Szerintem egyáltalán nem érdemes télen legyezni... De sajnos nem tehetünk mást - a hideg évszak túl hosszú ahhoz, hogy ennyi idõn át passzívan szemléljük a sarokban porosodó botjainkat. Menni kell! Csak néhány órányi horgászat is jelent valamit: lengetjük a zsinórt, lépegetünk a vízben és gondolataink ismét a vízben cikázó halak felé kalandoznak. Ez pedig már majdnem elég ahhoz, hogy szippanthassunk egyet a nyári legyezõtúrák levegõjébõl, és erõt merítsünk az elõttünk álló eseménytelen hónapokra.

Maradjunk bent, vagy jöjjünk ki ide?

A küsz és az ember

Számomra a téli legyezés elsõsorban a nyáron oly igazságtalanul megvetett apróhalakkal való találkozást jelenti. Ilyenkor nagyon szeretem õket, repes a szívem, ha rávernek a pici nimfára, és micsoda örömteli látvány, ahogy csillogva emelkednek ki a jeges vízbõl!

Kedvenc halaim ilyenkor a küszök - nem védi õket semmilyen korlátozás, nem állnak a kipusztulás szélén, és megfelelõen aktívak is ezeken a hulla napokon. Egy szó mint száz: a küsz egy ideális horgászhal! Sportos és izgalmas! Szép és kecses! Ráadásul az elmaradhatatlan "catch and release" közben sem támadnak kételyeink - a küsz nem való tepsibe! A küsz csak horgászatra való, de arra nagyon! Milyen kár, hogy a méretektõl elvakított horgásztársadalom szinte nem is érzékeli eme kistermetû halfaj létezését - pedig ha nem konyhára gyûjtünk, nem mindegy, hogy mekkora a zsákmányunk? Megfogtuk, és kész! Horgásztunk, és ez volt a cél!

Eldöntöttem, hogy még ha primitív logikai levezetés árán is, de hazai népszerûséghez juttatom a küszt! Aktívan horgászom rá, és írok róla! Mindenkinek fel kell fedeznie ezt a különös szépségû halat! És már lelki szemeim elõtt látom, ahogy egyszer majd horgászegyesületek tolonganak a küsz-neveldék körül, mindenki lázasan telepít, küszös tavak létesülnek, és a rekordlistán is felbukkan ez a kedvelt õshonos horgászhal! A legyesek pedig büszkén hordanak küszös jelvényeket, és az elszántabbak kedvenc botjuk orsótartójára is rágravíroztatják ezt a csodálatos halat. Akkor majd én is összefogok az egyesületemmel, és kitakarítunk a vizeinkbõl minden oda nem illõ halfajt: megunt pontyokat, koszos harcsákat, süllõket meg csukákat, hogy megfelelõen tágas életteret biztosítsunk a nemes küsz számára! Ez a hal lesz a legáhítottabb zsákmány vizeinken!
Nos, akkor majd ismét kimegyek a kedvenc folyómra télen, hogy léggyel horgásszak küszre... Persze, fogok vagy ötvenet-hatvanat, mint mindig, és akkor majd büszkén számolhatok be róla!

A küsz és a nimfa

Bevallom, most még kissé frusztrált vagyok, pedig oly szívesen írnék a 18-as horogra kötött miniatûr nimfáimról, amelyeket kimondottan a téli küszök kedvéért kötöttem... Igyekeztem a legélénkebb légyanyagokat felhasználni, de mindenekelõtt a piros, fehér és sárga színeket helyeztem elõtérbe - a mélyebb gödrökben ezek hoznak több halat.

Ha kisüt a nap, a küszök szívesen tartózkodnak a befolyások elõtti sekély vizekben is - ilyenkor mintha a sötétebb (olívzöld, fácánfarok-barna) kombinációk hoztak volna több halat. A színösszeállításnál igyekeztem a pici aranyfejet is figyelembe venni. Ha tehetem, olykor más színû fejekkel is kísérletezek, de rendszerint egy-két dobás után visszakerül az aranyfejes...

Kedvenc téli küszös nimfáim.

Számomra mindig is a tél volt az az idõszak, amikor a "body glass" nevezetû színes gumicsíkból kötött nimfák határozottan kiemelkedtek a többi nimfa közül. Ezt az anyagot horogszárra tekerhetjük vagy sima bordázással is felköthetjük, mindenképp játszi könnyedén jutunk nagyszerû szúnyoglárva imitációkhoz (pl. Winter Red Larva), de ha mélyebb vizekre járunk, nyugodtan kombinálhatjuk aranyfejjel is (Bead Head Red Larva) - sõt, itt nyugodtan próbálkozhatunk más színû fejekkel is, például feketével vagy pirossal.

De a body glass lehetõségei itt nem érnek véget: rátekerhetjük vékony dubbing-rétegre is - mondjuk piros body glass piros dubbing-réteggel, vagy átlátszó body glass bármilyen színû dubbing réteggel (és ekkor már az alapozó dubbing színe határozza meg a domináns színt) - sok kikelõ tegzes-imitáció készül így (pl. a Midge Pupa különbözõ színvariációi).

A napsütötte, sekély részeken tuti befutó lesz az aranyfejes fácánfarok nimfa (Bead Head Pheasant Tail) vagy az olívzöld Caddis-lárvák - az utóbbiakból szívesen kötök sárgát is (Bead Head Yellow Caddis Larva), de ezzel már könnyen foghatok domolykót, pért vagy pisztrángot is, ami azért elég "ciki"... Ha már egyszer küszre megy az ember!

Szándékosan nem beszélek most a cseh nimfákról (pl. Hydro Larva) vagy a bolharák-utánzatokról (Gammarus), mert ezeket a nagyobb halak is szeretik, és az igen bosszantó tud lenni, ha küsz helyett valami böhöm nagy állat akad a horgunkra, ami ráadásul lazacféle, így mindenképp vissza kell engednünk ebben az idõszakban. Igyekezzük tehát kiszûrni minden szeméthalat, hogy a küsszel való találkozásainkat ne zavarja meg!

A csapatban járó sujtásos küsz gyakran torokra veszi a kisméretű nimfát...

A küsz nem finnyás hal. Bármilyen felszereléssel horgászhatunk rá, persze ehhez a nemes halhoz a finomabb készség dukál - mondjuk a 3-4-es kategória, de az ínyencek a 2-es cuccra esküsznek! Semmi esetre se menjünk 5-ös fölé, mert úgy gyakran elõfordul, hogy csak néhány dobás után vesszük észre, hogy közben egy halat is lengetünk a horgunkon... Jobb esetben, elsõre feltûnik a fülünk mellett elszáguldó küsz.

A 16-18-as horogra kötött nimfákat 0,16-os elõkére kötöm - a türelmesebbek lemehetnek akár 0,10-esig is, de ekkor már sok bosszúságot okozhatnak a dobás közben rakoncátlanul ugráló ólmozott horgok. A 0,16-osnál vastagabb elõke pedig azért nem ajánlott, mert a sodródó nimfák mozgása merevebbé válik általa, ami kevesebb kapást eredményez majd.

Halunkat megközelíthetjük távoli dobásokkal is, de jóval eredményesebbek leszünk, ha óvatosan közelebb állunk a jónak vélt helyhez, és rövid "cseh nimfás" dobásokkal próbálkozunk.

A finnyás téli kapások pontos észleléséhez segítségünkre lehet az előkére tekert kapásjelző ragasztószalag.

A küsz kapása igazi sportélmény! Ha étvágyánál van, akkor sorozatos pöcögtetések jelzik, hogy a küsz-csapat egyes tagjai versengve csipkedik a sodródó nimfát - így a konkrét kapás pillanatát csak az igazán gyakorlott legyesek képesek megállapítani, ami a pontos bevágás szempontjából nem mellékes kérdés, ezért e csodálatos horgászhal megfogása nem kis teljesítmény!

Általában ódzkodom a kettõnél többhorgos nimfa-szerelékektõl, de ha a küszök nem elég aktívak, akkor három nimfát is kénytelen vagyok felkötni - persze, tudom, hogy ha a két nimfát nem eszi a hal, akkor a három nimfát sem fogja, de ilyenkor mindig megmagyarázom magamnak, hogy a három különbözõ nimfa több variációs lehetõséget nyújt, és hátha köztük lesz a király!

Mi van a nedves- meg szárazlegyekkel? Nos, szándékosan helyeztem elõtérbe a nimfákat, hiszen télen ezekkel lehetünk sikeresebbek. Nem állítom, hogy a téli vizeken biztosan nem lenne kapásunk ügyesen sodortatott pici nedves- vagy szárazlegyekre, de a súlyozott nimfa könnyebben vezethetõ a mélyebb gödrökben: téli halaink pedig rendszerint itt tanyáznak. A nimfák mellett szól továbbá az a tény is, hogy a rovarjaink többsége ilyenkor lárvaállapotban dekkol a víz alatt - az okos küsz pedig nem verhetõ át olyan könnyen!

A küsz fárasztása roppant izgalmas! Akasztás után rögtön beleveti magát a sodrásba, uszonyait megfeszíti, minden izma összerándul - és így emeljük ki. Bánjunk vele óvatosan, és lehetõleg engedjük szabadon, ezzel is óvva a küsz-populációt, hogy gyerekeink és unokáink is megismerkedhessenek e csodálatos halfaj horgászatával! Védjük a küszt!

Ez a csodálatos szélhajtó küsz is igencsak mélyre nyelt!

A küsz és a macska

Hej, bizony volt idõ, amikor vizeinkben hemzsegtek a küszök - akkor volt az igazi halbõség! Egy téli legyezés alatt akár 15-20 küszt is fogtam! Persze, akkor még sok volt belõlük, így minden lelkiismeret-furdalás nélkül hazavihettem párat a macskámnak - teljesen odavolt értük! Ha csak megjelentem, bottokkal az ajtóban, mint a villám, úgy pattant le a fûtõtestrõl, és hangosan rimánkodva várta, hogy elõcsomagoljam a küszöket...

Az egyik küsz még élt - a macska is észrevette, ezért azt elkülönítette a holtaktól. A megmerevedett küszöket gyorsan felfalta, majd a fürdõszoba padlóján elkeseredetten pattogó küsszel lelkes játékba kezdett: végigpofozta egyik saroktól a másikig, szájba vette, földre tette, ismét a levegõbe pofozta, és csak akkor látott neki csalódottan a falatozásnak, amikor a halacska ernyedt teste már nem mozdult többé.

Kíváncsi alkat vagyok. A következõ alkalommal igyekeztem mindegyik küszt élve hazavinni. Sikerült. Vidáman úszkáltak a feltöltött fürdõkádban, a macska pedig nem értett semmit - éhes volt, de látta, hogy a halak nincsenek nálam: ott úszkálnak a kádban... Kell a hal, Micus? Fogd meg! - a macska bele-belenyúlt a hideg vízbe, de aztán inkább lemondott a pikkelyesekrõl. Késõbb már a száraz kádba sem tudtam beletenni úgy, hogy le ne nyúzzon rólam hét rend bõrt...

Én viszont az elkövetkezõ napokban sem adtam oda neki az élõ küszöket, hanem a feltöltött kádba raktam mindet, viszont annyit könnyítettem a cicus helyzetén, hogy csak ujjnyi vizet engedtem a kádba... A küszök háta szinte kiállt a vízbõl. A macska még ekkor is nagyon tartózkodó volt, de erõszakkal belegyúrtam õt a halak közé... Néhány vérzõ karmolás árán elértem azt, hogy Micus már nem félt a kádtól, megbarátkozott a centis vízzel is, és gondolatai ismét a fickándozó halak felé terelõdhettek... Ekkor kezdõdött a játék! A macska végigpofozta a küszöket, órák hosszat pancsolt a kádban, egyszerûen nem lehetett kizavarni onnan. Feltûnt, hogy az elkapott küszöket igen finoman tartja a fogai közt, esze ágában sincs megenni õket, amíg még élnek: csak játszani akart, levezetni az õsi ösztönt. __A megfogott halat mindig gyorsan elengedte, és egy másik után vetette magát, majd azt is elengedte, és így ment ez vég nélkül... Mi, horgászok is ugyanezt tesszük, nem?

Mondanom sem kell, hogy rendszeres játékká vált Micus halfogó parádéja. Ha csak elkezdtem tölteni a kádat, a macska már ugrott is bele, és a kád közepén várta a halakat... Egy idõ után már olyan gyakorlott, kecses mozdulattal ugrott a padlóról a kádba, hogy a látvány kedvéért ezt sokszor elismételtettem vele.

Micus halfogó láza különös módon ért véget... Pár héttel késõbb a meleg vízzel telt kádban elmélkedtem a jövõrõl - közben folyt a víz, aminek hallatára Micus a fürdõajtó elõtt toporzékolt. A család nem értette, hogy mi lelte szegényt... A macska pedig jelezte, hogy "ott bent fontos dolga lenne", így hát az emberek ajtót nyitottak neki, a türelmetlen jószág pedig egy hatalmas lendülettel bele is ugrott a feltelt kádba...

Most az enyém a kád! - kiáltottam neki, és "partra" dobtam a csuromvizes állatot. Cicánk attól a perctõl kezdve visszatért a megmerevedett küszökre, és azt is csak a konyhában volt hajlandó elfogyasztani.

A küsz és kész

E kis történet után érdemes még visszakanyarodnunk a téli legyes vizekre... Hiszen vannak olyan legyes társaink, akik küszben szegény vizek mellett laknak, és õk kénytelenek más halfajokra legyezni ezeken a szûkös téli napokon.

Nos, a fennebb említett nimfákat nekik is érdemes megkötniük, mert hasonlóan sikeresek lehetnek a különbözõ ki- és befolyókon, jégmentes csatornákon, és a kisebb folyóvizeken. Leggyakoribb zsákmányuk a domolykó lesz, de kisebb balin, sügér, vagy akár kárász is bejöhet az ügyesen vezetett nimfára - persze ehhez érdemes már nagyobbakat kötniük: akár 12-10-es horogra. Nem mondom, ez is érdekes lehet - de ez már egy más mûfaj, és nem sok köze van a nemes küsz mûlegyes horgászatához!

Inkább álljunk rá a jobb helyekre, és rövid belógatós dobásokkal keressük a halakat.

A sárga Caddis-lárva egy kisebb pérnek is megtetszett, de őket ilyenkor tilalom védi. Meg egyébként is...

Ugyanarra a nimfára egy domolykó is elcsábult, de ez is mellékes.

Ha tiszta az idő és süt nap, a küszök is biztosan megmozdulnak!

Kisebb patakokon érdemes az ilyen gödröket átfésülnünk.

Murányi Antal

Hozzászólások (6)
2009. november 08. 16:27
Fabian Laszlo (Regisztrált tag) írta:
Nagyon tetszik a cikk. Hogyan tudnek beszerezni par nimfat a bemutatottakbol? A legykotessel meg nem ismerkedtem meg.
2009. november 08. 18:03
Nagy Levente (Regisztrált tag) írta:
www.flytying.ro oldalon lehet rendelni legyeket.
2009. november 09. 09:04
Fabian Laszlo (Regisztrált tag) írta:
Koszonom Levente, ismerem az oldalt, az iden meg az elso taborukban is voltam :), de az oldalon nincsenek ilyen legyek. A cikk irojatol gondoltam beszerzek nehanyat, vagy valami mastol. Vagy egyszeruen csak nekifogok kotni a telen, elobb vagy utobb ugyis az lesz a vege.
2009. november 17. 13:58
Biro Szabolcs (Regisztrált tag) írta:
a kepek gyonyoruek. kivancsi vagyok melyik folyon volt keszitve.

Amugy ismerek en valakit aki tud mindenfele legyet kotni csak meg kell mutatni neki a kepet. Csak az a baj h temesvaron van de ha erdekel szolj.
2009. december 13. 10:59
szabo gyorgy (Regisztrált tag) írta:
ahogy levente mondta nezd at awww.flytying.ro oldalt ott nemhogy legyet venni de a legykoteshez valo alapanyagokat is meg lehet rendelni es a kotesuk sem ordongos dolog,akar neten is meg lehet tanulni.en is ott tanultam.es a sikerelmeny a duplaja a sajat kotesu legyekkel.
2009. december 14. 13:05
Fabian Laszlo (Regisztrált tag) írta:
A telen azzal fogok foglalkozni :)
Csak a regisztrált látogatók szólhatnak hozzá.
Kérjük, hogy jelentkezzen be vagy regisztráljon.

Bejelentkezés

Elfelejtette a jelszavát?
Még nem regisztrálta magát? Regisztráljon most!
Vadászat
Élménybeszámoló
Vadászatszervezés
Vadételek
Írások
Külföldi vadászutak

REKLÁM

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Legfrissebb fórumtémák
Új apróhirdetések
Cikk hozzászólások
Erdélyi Horgász © 2006-2008 - Minden jog fenntartva | Készítette a 2DESiGN | Catalog Web