Horgászat
Reklámlehetőség

MÉDIAPARTNER
Vízpart.ro

PVTV - horgászcsatorna pecásoknak és vadászoknak

REKLÁM
Energofish

Főoldal arrow Rablóhalazás arrow Néhány gondolat a pergetésről 3 - rész

Horgászbolt Gyergyószentmiklós

Hírek »

Néhány gondolat a pergetésről 3 - rész Nyomtatás E-mail
Írta: Gotthárd Ferenc Alpár
2008. augusztus 30. szombat 05:51

Ha már a pergetésről van szó, ne feledkezzünk el a Süllőről és a Harcsáról sem. Talán ezek a halak azok, amelyeket a legnehezebb pergetve elejteni. A legtöbb horgász manapság is természetes csalikkal igyekszik becsapni őket.

A kezdő lökéseket még sok-sok évvel ezelőtt, a kitűnő horgászszakíró, Bokor Károly írásainak köszönhettem, akit gondolom, nem kell bemutatni egyetlen olyan horgásznak sem, aki horgászirodalmat olvas. Az ő írásait olvasva kezdett egyre jobban hatalmába keríteni e csodálatos halak rejtélyes életmódja.

Már hét éve a horgászkirándulásaim nagy részét nekik szentelem. Mostanára szert tettem néhány személyes tapasztalatra is a pergetésükkel kapcsolatosan, erről szeretnék most néhány bejegyzést ejteni.

Nagyon fontos szempont, hogy műcsalink minden mozdulatát érezzük, ezért, minél érzékenyebb botot válasszunk, de legyen mégis elég erős ahhoz, hogy a többkilós halakkal is elbírjon. Személy szerint két különböző botot használok süllőre, egy 10 - 30 grammos érzékeny pálcát, amivel a különböző plasztikcsalikat terelgetem, és egy 10 - 40 grammosat, amivel wobblerezni szoktam. Mindkét botomon negyvenes, elsőfékes, pillekönnyű orsó van, melyek dobjára 0,18 - as fonott zsinór van csévélve. Azért is szeretem a fonottat, mert nincs nyúlása, ezért érezni vele a csali minden apró mozdulatát, ezáltal a bevágás is időben megtörténhet.

A harcsák ellen egy 200 gramm dobósúlyú, könnyű botot használok, amivel nem fárad el a kezem a több órai dobálás után sem. Kicsit durvának tűnhet, de ez az egyetlen hal, aminél nem vagyok hajlandó kompromisszumokat kötni. Aki fogott már 9-10 kiló körüli harcsát akadók közt, a nagyobb példányokról nem is szólva, az tudja, miről beszélek. Orsóból a kitűnő fékrendszerű, lehetőleg minél több fém alkatrésszel rendelkező, negyvenes méretű a megfelelő. Ennél nagyobb használata nem igazán indokolt. Az elsőfékes típusokat itt fokozottan kiemelném, ugyanis ezek rendelkeznek a legmegbízhatóbb fékrendszerrel.

Zsinórból 0,36 - os méretet használok, de olyat is ismerek, aki nem megy 0,40 - es alá. Mivel lényegesen súlyosabb csalikat dobálok vele, mint általában, ezért a dobótáv is kielégítő ez a vastagság mellett. Azért is indokolt ilyen "brutális" madzag, mert halunk igyekszik a legrövidebb úton akadók közé úszni, és ha nem gátoljuk meg ebben, akkor keresztet vethetünk úgy a harcsára, mind a műcsalinkra. Mivel arra is nagy az esély, hogy fárasztás közben zsinórunk, ágakon, köveken fog súrlódni, ezért vegyük figyelembe, hogy minél ellenállóbb legyen az ilyen igénybevételekkel szemben is.

Pár darab wobbler, amivel éjszaka eredményesek lehetünk süllőre és harcsára egyaránt, míg nappal a csukák közt vághatunk velük rendet.

Elsősorban az éjszakai pergetést emelném ki, mivel az a személyes kedvencem. Ilyenkor számomra minden más megszűnik létezni, a sötétben csak én vagyok, meg a halak, és óriási csend, amit csak egy-két hal csobbanása zavar meg. Éjszaka a vizeken általában csend honol, ezért ez az egyik legeredményesebb időszak a pergetésre is. Ebben az időszakban elsősorban a felszíni, felszínhez közeli wobbler modellek a nyerők. A táplálékhalak zöme a felszínen habzsolja a sodródó rovarokat, ezért a süllőket és a harcsákat is egyaránt ott találjuk meg. Jelenlétükre a rablásaik hangjából is következtethetünk, vagy akár a kishalak menekülése által keltette zajból, amit akkor halhatunk, ha egy-egy ragadozó bevág közéjük. Tehát érdemes nyitott füllel járkálni az éjszaka folyamán.

Éjjel kapott mindkét példány, a kicsi természetesen visszanyerte szabadságát.

Még a nappali órákban érdemes alaposan megnézni az éjszakai pergetésre kiszemelt helyeket, és ha szükséges, akkor távolítsuk el a parton heverő akadályokat, amik problémákat okozhatnak a horgászat folyamán. Ha ezzel az esti sötétben próbálkozunk, csak azt érjük el, hogy jó nagy zajt fogunk csapni és emiatt elkerülnek a halak. Lámpafénynél sem ajánlatos az ilyen műveletekkel bíbelődni, mert a fény is riasztólag hat az éjszaka sötétjéhez szokott halakra. A lámpát csak akkor használjuk, ha feltétlen szükséges, vagy ha a megakasztott halat akarjuk partra emelni. Ilyenkor is ügyeljünk arra, hogy a fénycsóva ne essen a vízre.

Erőteljes holdvilágnál, az árnyékos helyeken próbálkozzunk, nádfal takarásában, vagy víz fölé hajló fák alatt, illetve a holdkelte előtt vagy miután már lement a hold. Sem a harcsa, sem a süllő, nem tartózkodik szívesen a fényárban úszó vízfelszínen, tehát a legjobb a teljes sötétség.

A Wobblerek méretéről annyit, hogy én a 9 -11 -13 centis méreteket használom leggyakrabban, néha kisebbek is szóba jöhetnek, de ez ritka eset.

Egy kilenc centis fahalacskán akadt fenn ez a kissüllő.

A süllőknek szánt wobblerekre, sokszor a nagybajszúnak is kedve támad, ezért figyeljünk oda ezek hármas horgaira és kulcskarikáira, a lehető legerősebbeket használjuk mindenikből, ugyanis óriási izmos szájával képes kihajlítani a legkeményebb horgot is. Az éjszaka használt wobblerekkel nem csak a sötétben lehetünk sikeresek, nappal is jó szolgálatot tehetnek, mint például a csukák ellen vívott harcban.

Néhány kitűnő kétrészes éjszakai modell, mellesleg remek csukás wobblerek is.

A süllő és a harcsa pergetésénél, jóformán csak az orsóban és botban mutatkozik eltérés. A hely nagyjából ugyanaz, a harcsa is előszeretettel tartózkodik éjszaka a part közelében, akárcsak a süllő. Talán folyón annyi eltérés mutatkozik, hogy a hari a mélyebb árkokhoz közeli partrészeket részesíti előnyben, ugyanis nappal ezekben az árkokban van elhúzódva. Ez nem jelenti azt, hogy nem táplálkozik nappal, csak nem olyan intenzíven, mint a sötétség beállta után. A csalik is nagyjából megegyeznek. Egyaránt jók lehetnek a két, illetve egyrészes modellek is. Az esetek többségében, folyón az egy, míg állóvizeken inkább a kétrészesekkel lehetünk eredményesek, de ez nem szentírás, ezért mindkettőt érdemes bevetni minden helyzetben.

Ez a harcsabocs a 11 centis wobblerre kapott, folyóvízen.

Ő sem sokkal nagyobb előző társánál, de neki is bejött a 11 centis méret.

Előny lehet, ha az éjszaka használt wobblerek testében, kis műanyag golyócskák vannak. Bevontatás közben ezek intenzív zörgő hangot bocsátanak ki, ezzel is felkelthetjük a ragadozók figyelmét.

Folyóvízen jó taktikának bizonyulhat, ha a víz áramlásával leúsztatjuk csalinkat majd megálltjuk pár pillanatig, hadd álljon be a megfelelő mélységbe, majd lassan elkezdjük bevontatni a parttal párhuzamosan, meg-megállítva, majd hirtelen tekerve néhányat az orsó hajtókarján. Próbáljunk olyan mozgást elérni vele, mintha egy kishal küzdene az árral szemben felfele. Ha mindent jól végzünk, a kapás sem marad el, ami jelentkezhet erőteljes rávágásként, vagy akár úgy is, hogy a csalink mozgása megváltozik, megszűnik a remegő mozgás, ha ez megtörténik, azonnal vágjunk be, mert ilyenkor a hal felénk úszik a megragadott műcsalival.

Fogós Wobblerek.

Tavakon is általában sekélyebb részeken, partközelben, vízinövények mellett érhetjük el a legtöbb kapást. A kishalak is ide húzódnak a sötétség beálltával, a ragadozók meg követik őket. Itt is igyekezzünk természethű mozgást elérni műcsalinkal.

Tavakon a legtöbb harcsámat, ilyen helyekről fogtam.

Nappal is wobblerezhetünk süllőre, harcsára egyaránt. A mélyebb részeken próbálkozzunk először, ha itt nem érünk el kapást sekélyebb vízben is, kísérletezhetünk. A meder egyenetlenségeit, töréseit igyekezzünk alaposan átpásztázni. Olyan felúszó (floating) modellekkel próbálkozzunk, amiket a kívánt mélységben lehet vontatni,
Wobblerünket egészen addig húzzuk le, hogy koppanjon a fenéken, majd hagyjuk emelkedni kb. 10 centit, és próbáljuk minél tovább ebben a régióban vezetni.

Néhány mélyebben vontatható modell.

Testesebb harcsás wobblerek.

Kora reggeli harcsa.

Végezetül a különböző plasztikcsalikról se feledkezzünk meg. Elsősorban a hidegebb időszakban használom nagy előszeretettel, de volt már rá példa, hogy a nyár kellős közepén, még éjszaka is felkötöttem őket. Nagy előnyük, hogy minden ragadozó halat megfoghatunk velük, ennek ellenére én süllőre használom gyakrabban.

Éjszakai gumihalas kisharcsa.

Elsősorban arra vannak kitalálva, hogy a fenék közelben bóklászó halakat csaljuk horogra velük. Megszámlálhatatlan formában és még ennél is több színben gyártsák ezeket a gumi herkentyűket. Azért nevezem így őket, mert egyes példányai semmihez nem hasonlíthatók, de nem is ez a lényeg, hanem, hogy eredményesek.

Kétféle bevontatási módot szoktam velük alkalmazni. Az egyik, hogy hagyom fenékre esni a gumicsodát, majd tekerek néhányat az orsó hajtókarján, ezáltal felemelkedik, majd megállítom a hajtókart, és hagyom lesüllyedni, majd ismét tekerek, és újra hagyom süllyedni. Figyeljünk arra, hogy eközben végig feszes legyen a madzagunk. Ebben az esetben a leggyakrabban akkor számíthatunk kapásra, amikor megállítjuk a hajtókart, és süllyed a gumink. Ne számítsunk mindig erőteljes kapásra, az is megesik, hogy csak a zsinórunk rándul egy leheletnyit, amint a hal a szájába veszi a csalinkat, ekkor azonnal be kell vágni. A süllőkre jellemző ez az óvatos kapás, ezért fontos, hogy jól látható zsinórt használjunk.

Általam használt színek...

...és fazonok.

A másik stílus, amit szívesen használok, az a folytonos vontatás a fenéken vagy annak közvetlen közelében, ennél a módszernél általában erőteljesebb kapásokra lehet számítani.

Természetesen ezekkel a csalikkal is az akadók környékét, a meder egyenetlenségeit kell megvallatni, hisz a legnagyobb valószínűséggel itt rejtőznek a halak.

A csalikhoz különböző formájú és súlyú ólomfejes horgok tartoznak, amit annak a függvényében cserélgetünk, hogy milyen viszonyok közt horgászunk, például: vízmélység, sodrás erőssége.

12 méteres vízből, twisterrel fogott süllő.

Mivel minden ragadozó becsapható ezekkel a gumikkal, megeshet, hogy süllőzés közben leharapja egy csuka a csalinkat, vagy egy sügér kapja el, szerencsésebb esetben harcsát sikerül zsákmányolnunk. Ezért ne lepődjünk meg azon sem, ha rákot fogunk vele, néhányszor már ez is megesett velem.

A csukáknak szánt gumihalat egy sügér hörpölte be.

Ne feledje senki, hogy akkor lehetünk eredményes horgászok, ha minél többet a vízparton vagyunk és vezetgessük műcsalijainkat. A tapasztalatot nem helyettesítheti semmilyen könyv, csak irányt mutathat nekünk, a többi rajtunk múlik. Ahogy a mondás is tartsa "a jó pap holtig tanul", ez nincs másképp a jó horgásszal sem...

Tehát horgásztársak - pergetésre fel, hadd görbüljön a bot!

Gotthárd Ferenc Alpár

Hozzászólások (1)
2012. január 13. 19:39
mezei szabolcs attila (Regisztrált tag) írta:
koszonom a tartalmas bemutatott. alig varom hogy elesben is ki brobaljam a javaslatokat, mivel hogy engem meg csak most kezd megfertozni a PERGETES !!!
Csak a regisztrált látogatók szólhatnak hozzá.
Kérjük, hogy jelentkezzen be vagy regisztráljon.

Bejelentkezés

Elfelejtette a jelszavát?
Még nem regisztrálta magát? Regisztráljon most!
Vadászat
Élménybeszámoló
Vadászatszervezés
Vadételek
Írások
Külföldi vadászutak

REKLÁM

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Legfrissebb fórumtémák
Új apróhirdetések
Cikk hozzászólások
Erdélyi Horgász © 2006-2008 - Minden jog fenntartva | Készítette a 2DESiGN | Catalog Web